Kuraator: Kärt Maran (EST)
Töögrupp: Ketli Tiitsar, Kai Lobjakas, Ele Praks, Tiina Sarapu, Kristi Paap (EST)
Näituse kujundus: Ott Kadarik, Tuuli Aule (EST)
Kutsutud kunstnikud: Autonomatic (GB) – Katie Bunnell, Tavs Jørgensen, Justin Marshall, Drummond Masterton
Kunstnikud: Roja Aslani (CAN/GB), Inguna Audere (LV), Kristína Baloghová Hrončeková (SK), Elisabeth Billander (SWE), Marta Boan (ES), Jana Bohl (DE), Frédéric Braham (FRA/ NL), Richard Cook (GB), Fran Edgerley (GB), Jaan Evart (EST) / Julian Hagen (AT) / Daniël Maarleveld (NL), Jantje Fleischhut (DE/ NL), Marion Fortat (DK / FRA), Rihards Funts (LV), Efrat Gommeh (IL), Jonatan Hildén (FI), Kieren Jones (GB), Tove Knuts (SWE), Esin Küçükbiçmen (TR), Jānis Kupčs (LV), Helena Lehtinen (FI), Tuija Helena Markonsalo (FI), Tal Mor (IL), Maria Nuutinen (FI), Urmas Puhkan (EST), Silja Puranen (FI), Jaan Pärn (EST), Anu Raud (EST), Mette Saabye, Taani Adolfas Šaulys (LT / EST), Ilona Šauša (LV), Cay Schröder (NL), Pavel Sidorenko (EST), Jade Stoller (GB), Annika Teder (EST), Patricia Thomazo (NL), Miriam Elisabeth Verbeek (NL)
2009. aastal toimus Tallinna rakenduskunsti triennaal rahvusvahelisena viiendat korda. Triennaali teema ja kuraatori leidmiseks korraldas ühenduse juhatus kutsutud osalejatega konkursi, mille võitjaks valiti noor kunstnik ja disainer Kärt Maran projektiga „Know How“. Näitus püstitas provokatiivse küsimuse, mis on tarbekunsti essents ja eesmärk ning kas kiivalt enda teada hoitavast oskusteabest ning kunstniku minakesksusest sündivad taiesed on ainus loomeviis. „Know How“ oli eksperiment, mis püüdis tõestada, et hea disain ja rakenduskunst püsib ideel, mitte valmistamisviisi ja -oskuse enese teada hoidmisel – tulles nii omal moel tagasi tarbekunsti sotsiaalse loomuse juurde.
Triennaal järgis eelnenud aastate konkurss-näituse formaati. Triennaalile laekusid 142 kunstniku taotlused 28 riigist, kokku 176 tööd. Viieliikmeline žürii valis triennaali peanäitusele 38 kunstniku teosed. Lisaks peanäitusele toimus kaks satelliitnäitust „EKA Know How. See on imelihtne?“ ja „Praktiline Kunst ja Kodu“ ning triennaali teemast lähtuv rahvusvaheline seminar ja kunstnike esitluspäev. Triennaali saatis mahukas kataloog.
3 võrdset preemiat:
Marta Boan (ES)
Jaan Evart (EST), Julian Hagen (AT), Daniël Maarleveld (NL)
Kieren Jones (GB)
Näituse žürii:
Andres Kurg, kunstiajaloolane, teadur (EST), Kärt Maran, triennaali kuraator (EST), Kärt Ojavee, disainer ja teadur, EKA; TTÜ Biorobootika Keskus (EST), Martin Pärn, disainer, KNOK (EST), Ketli Tiitsar, ehtekunstnik, Triennaali Ühendus (EST)
Preemia žürii:
Jaan Elken, Eesti Kunstnike Liidu president (EST), Andres Kurg kunstiajaloolane, teadur, EKA (EST), Kärt Maran, KNOW HOW kuraator (EST), Kärt Ojavee, disainer ja teadur, EKA, Biorobootika Keskus (EST), Kadi Polli, Kultuurkapitali Kujutava ja Rakenduskunsti Sihtkapitali liige, Kadrioru Väliskunstimuuseumi direktor (EST), Martin Pärn, disainer, KNOK (EST), Ketli Tiitsar, ehtekunstnik, Triennaali Ühenduse esinaine (EST)
Kuraatorid: Eeva Käsper ja Tiina Sarapu
Üliõpilasi juhendasid: Ingrid Allik, Reet Aus, Eeva Käsper, Krista Leesi, Marve Riisalu, Tiina Sarapu, Annika Teder,Katrin Lehtjõe, Dobany Sandor
Kunstnikud: Sandra Allemann, Piret Ellamaa, Kaie Irval, Triin Kaiv, Jelena Kapparova, Pirjo Kongo, Kaisa Kottise, Kaisa Laas, Henna Lappalainen, Maris Loitmets, Kristina Merilo, Karin Mölder, Eva-Maria Murel, Liisa Pähk, Maie Reinomägi, Margaret Skatshko, Kristina Tatarinova, Anne Vainoja, Maaria Vilipere, Evelin Voksepp, Lucy Zarip
Satelliitnäitus „EKA Know How. See on imelihtne?” lähtus otseselt triennaali kontseptsioonist ja haakus mitmeti otseselt õpikeskkonnaga. Näituse teema tõstatas küsimusi, milline on idee, mida ollakse valmis jagama? Milline on tehnika, millelt meelsasti kattevari tõstetakse? Missugune on kunstnik või disainer, kes tööprotsessi üksikasju oskab, jaksab ja tahab jäädvustada ning jagada? Kes võtab selleks tänases päevas aega? Mis on sellise tegevuse sügavam mõte?
Näitusel osalesid EKA disainiteaduskonna üliõpilased keraamika, klaasi, moe, naha ja tekstiili erialadelt.
Kuraator: Kai Lobjakas
1958. aastal ilmuma hakanud almanahh Kunst ja Kodu, mis on nähtusena haarav väga mitmes aspektis, kuid mille rolli oli tookordse triennaali teema raames huvitav vaadelda kohaliku heatasemelise disaini vabavarana levimise ja isetegemist soodustava platvormi seisukohalt.
Kunst ja Kodu keskseks eesmärgiks seati „lugeja esteetilise maitse arendamist kodukultuuri küsimustes” ja arvestades või ette nähes vajaliku sisustuse kättesaamatust: „anda töökavandeid kodusel teel valmistatavatele tarbeesemetele…, /arvestatakse/ kõigile kättesaadavaid materjale, olemasolevaid võimalusi ning tänapäeva maitset” (1/1958) säilitades need huvid ja ka praktilist nõu andva positsiooni 1970. aastate alguseni, mil ajakirja asus koostama noor ja uue nägemusega toimetaja. Nii kujuneski üldharivate teemade kõrval almanahhi algusaegadest alates oluliseks ideede ja isetegemise tähendus ning osakaal.
Koostaja: Kristi Paap
Kujundaja: Risto Kalmre, Konst & Teknik
Väljaandja: MTÜ Tallinna Rakenduskunsti Triennaali Ühendus
216 lehekülge
ISBN 978-9949-18-781-2
Tallinn 2009